Van Big Sur naar San Simeon - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Saskia en Corne - WaarBenJij.nu Van Big Sur naar San Simeon - Reisverslag uit Santa Barbara, Verenigde Staten van Saskia en Corne - WaarBenJij.nu

Van Big Sur naar San Simeon

Blijf op de hoogte en volg Saskia en Corne

20 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Santa Barbara

Vandaag naar San Simeon voor een nachtje omdat we daar Hearst castle willen zien. Is een enorm Spaans huis/kasteel gebouwd door een krantenmagnaat, bovenop de heuvels, uitkijkend op zee. C en ik zijn er twintig jaar geleden geweest en willen het graag nog een keer keer zien.

We zijn net onderweg als we een coyote de weg over zien steken. Echt weird! Ik had er niet op gerekend die nog te zien, we hebben het er vaak genoeg over gehad en nu pal voor onze neus! We gaan deze dag nog veel meer bijzondere dieren zien maar dat weten we dan nog niet...

Omdat de highway one hier is afgesloten moeten we wat meer via het achterland rijden. Eerst heel saai door de broccolivelden. Pal achter de prachtige kust is het hier vreemd vlak... Later wordt onze rit weer heel mooi en rijden we door wijngebied. Rond half twaalf zijn we weer terug bij zee. Vanaf hier kunnen we morgen weer via de highway one naar Santa Barrbara en Los Angeles rijden. Nu in San Simeon meteen door naar Hearst castle waar we de tour voor 12.40 uur boeken. Eerst nog even een vette hap (wat anders hier??) en dan de bus in, kwartiertje omhoog vanaf het toegangshek van dit landgoed. Koeien op de weg maar in de jaren dertig was er op deze plek een complete savanne met dieren die later naar dierentuinen zijn gegaan. De tour begint in de tuinen. Leuke gids die ons vertelt hoe decadent het leven op deze plek was, waar Hollywoodsterren  maar ook mensen als Churchill werden uitgenodigd en zich baadden in luxe. Jammer genoeg is het zwembad in restauratie maar er blijft genoeg te kijken over. Hearst was een liefhebber van kunst, maar ook van religieuze spullen en zo zijn er halve kerken uit Europa naar dit huis verscheept... Na de tour nog even door de tuinen gelopen en toen met de bus terug. Gids had verteld dat de walvissen vandaag behoorlijk actief waren en ook dat de enige "vreemde" dieren die zijn overgebleven uit Hearsts dierenpark zebra's zijn. Die grazen nu gewoon tussen de koeien. Dat zien we even later als we de weg opdraaien en als ik dan voor de grap zeg: "Zo, en nu even naar de zee kijken, dan kunnen we ook de walvissen afvinken", slaakt Ole een kreet. Hij ziet de spuit van een walvis . Meteen de auto geparkeerd en wow! Inderdaad een bultrug en als we blijven kijken zien we dat het er zeker een stuk of drie moeten zijn. Soms komt er een rug of staart boven en krijsen we het uit. Gaaf is dit! En zo dicht bij het strand...

Even later checken we in bij de camping. Hebben een plek naast een camper die zijn accu staat op te laden. Dat mag hier tot acht uur 's avonds en is heel irritant als je in een tent kampeert want je staat gewoon naast een ronkende motor. Ander plekje geregeld, tent voor de laastste nacht opgezet en C even een fles koude witte wijn geregeld (Vijfliterdoos rood is op) Heerlijk! En dan toch echt voor de allerlaatste keer vuur. Ole sleept al twee weken een mooi afgezaagd stuk boomstam mee (als kampvuurkrukje) en C wil hem laten hakken door de campgroundhost (had hij een praatje mee terwijl de man hout stond te hakken) zodat we hem kunnen verbranden (hoezo travelling light, iedereen maar vier onderbroeken mee maar wel een halve boom twee weken meezeulen). Host is een mannetje van 83, vorig jaar zijn vrouw op Valentine's day verloren. Ze reisden al negen jaar in een camper en hebben alle staten aangedaan, alleen aan Alaska zijn ze samen niet meer toegkomen. Romantisch verhaal... Mannetje is uitgehakt maar wil wel gehakt hout ruilen voor onze boomstam. We worden al behoorlijk zelfvoorzienend!