San Fransisco - Reisverslag uit San Simeon, Verenigde Staten van Saskia en Corne - WaarBenJij.nu San Fransisco - Reisverslag uit San Simeon, Verenigde Staten van Saskia en Corne - WaarBenJij.nu

San Fransisco

Blijf op de hoogte en volg Saskia en Corne

19 Augustus 2017 | Verenigde Staten, San Simeon

In de auto naar Big Sur, even snel twee dagen SF bijschrijven want we zitten op de Highway one en daar wil je natuurlijk vooral naar buiten kijken en niet naar je toetsenbord.

Eerste dag in SF al vroeg op pad. Brug over en direct door naar de Fishermans warf. Auto geparkeerd en de toerist uitgehangen op pier 39, bij de zeeleeuwen gekeken en onze eerste souvenirs hier in Amerika gekocht.

We gaan naar de cable cars, Chinatown en belanden via het Financial district weer terug bij de andere pieren aan het water. We pikken de auto op en rijden naar Union Square want de jongens hebben nog niet echt het gevoel in een grote stad te zitten. Komt omdat we nog geen " echte" winkels zijn tegengekomen.

Bij Union square is het wel winkelen geblazen, megawarenhuizen die in elkaar overlopen, een walhalla voor shopaholicas (not me...). Bij Abercromb wel even goed gescoord in de sale, nog wat winkels afgelopen en 's avonds lekker pasta en pizza op zo'n voedselplein (hoeveel ketens kan je bij elkaar zetten?????) gegeten. Voordat we op dat voedselplein zaten, hadden we al bijna een tafel in een goed restaurant. Luuk wilde ons namelijk trakteren in een echt restaurantr. Wij al tien keer gezegd dat dat waarschijnlijk redelijk onbetaalbaar zou zijn maar hij wuifde alle bezwaren weg en zei dat hij zelf ook wel eens zin had in een goed stuk vlees. Bij een bistro-achrige tent kaart buiten bekeken en naar binnen gegaan. Tafel werd voor ons geregeld toen mijn blik op de kaart mét prijzen viel. Goedkoopste hoofdgerecht 53 dollar. Ik seinde snel naar C en Luuk en binnen een split second hadden we  gezegd dat we toch nog even verder gingen kijken. Bij thuiskomst mag Luuk ons lekker in Nederland trakteren...

Ik had al gelezen dat je na sluitingstijd snel weg moet zijn bij Union square en dat werd zichtbaar duidelijk. De straten zijn overvol met daklozen, het is echt schrijnend. Het valt ons ontzettend op dat Amerika in de twintig jaar dat wij er niet zijn geweest behoorlijk veranderd is. Ook de staat van wegen, huizen, groenvoorziening is op veel plekken heel erg slecht. In San Fransisco maken veel wijken een haveloze indruk en lijkt het alleen op de heel touristische plekken goed te worden onderhouden. Daarbij opgeteld alle zichtbare armoede bij veel mensen... Ook op de plek waar we vanavond eten loopt een jonge vrouw, kleine meisje op haar arm met een tekstbordje langs de tafels. Bij elke eetgelegenheid zie je dat deze mensen bij de balie wel iets toegeschoven krijgen van personeel, ze horen hier overduielijk in het staatbeeld, zou niet zo moeten zijn...

Weer vol indrukken rijden we terug naar de camping. Het was een intensieve maar heel erg leuke dag die we weer afsluiten bij het vuur.