Naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Saskia en Corne - WaarBenJij.nu Naar Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Saskia en Corne - WaarBenJij.nu

Naar Jasper

Door: Saskia

Blijf op de hoogte en volg Saskia en Corne

23 Juli 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

In de auto op weg naar Jasper. Drie nachten in Lake Louise gebleven en heel veel moois gezien. Eergister met zijn allen naar het skigbied in Banff gegaan en een mooie wandeling gedaan, onderweg een praatje met een familie die onze wandelroute (echt heel steil), op de mountainbike deed, stoer! Jongens klimmen weer als berggeiten naar boven, dit keer met zijn vijven, gezellig. Als er geklommen wordt vinden ze wandelen hartstikke leuk en samen met anderen nog meer.

Na de wandeling even Banff in. Supertoeristisch, veel winkels en restaurants, gezellig om even doorheen te lopen. Kasper is onze souvenirfan en haalt zijn hart hier op. We besluiten om naast de Mac flurries die we de kinderen hebben beloofd, ook maar meteen een paar burgers te nemen als lunch/diner zodat we daarna naar de hotsprings kunnen die tot 's avonds laat openblijven. Banff heeft heetwaterbronnen en het lijkt ons heerlijk om daar even te relaxen. We bereiden de jongens voor: "geen bommetje, het is geen gewoon zwembad, mensen komen er voor hun rust bladibla", maar daar aangekomen was er ten eerste geen plek voor bommetjes en ten tweede heerste er ook niet echt een Spasfeer. Bad was 40 graden, echt heel warm, heerlijk. Paar uurtjes ultiem van genoten en om een uur of half negen via de 1a in slakkengang naar de camping. Deze weg is ons aangeraden door Scary Gary, de ranger op de vorige camping. Tussen 6 en 9 is hier veel wild te zien en omdat je er maar 60 mag rijden kun je er makkelijk stoppen om het te bekijken.

Het is nog geen tien minuten later als we een paar auto's stil zien staan. Een vrouw staat ernaast en wijst ons een zwarte beer aan. Yes! Super dit! De beer loopt door bosjes en is jammer genoeg niet goed te fotograferen maar we vinden het allemaal helemaal geweldig, een beer die gewoon in het wild loopt, echt indrukwekkend! We rijden rustig verder als Kasper roept dat er nog een tweede beer rent, ietsje verder. Wow! Wij zien hem jammer genoeg niet maar wie weet wat er nog komt....

Na deze belevenis zijn we allemaal in de safarimodus, doodstil speuren we alles af totdat C vlak naast de auto in de greppel een wolf ziet lopen. Luuk ziet hem ook. We beginnen het steeds leuker te vinden maar moeten nu door gaan rijden want het wordt al donker. Bij de tent zitten we tot laat buiten, heerlijk dat het deze avond niet zo koud is! Overigens zitten we op deze camping en stuk relaxter buiten want om het tentengedeelte staat een hek met electrische bedrading tegen de beren. Jongens hoorden dat er een grizzly gezien is in de buurt van de camping dus dat hek is erg fijn !

Volgende dag dag splitsen we ons weer op. Bogersjes gaan naar Lake Louise en wij wllen naar Lake Peyto. Volgens ons boek loopt hier de mooiste wandeling van het park Banff. We ontdekken geen wandeling maar na het werkelijk adembenemende uitzicht blijken we allemaal ook niet zo'n puf te hebben in een wandeling dus laten we het er bij. Lake Peyto is net zo mooi blauw als Lake Louise maar dan groter en met een weidser uitzicht. We kunnen er niet over uit... Dat er zo'n mooie natuur was, hadden we echt niet van tevoren bedacht...

We rijden terug en stoppen ook nog bij Lake Bow. Hier is een mooie lodge waar we even lekker wat drinken en een muffin eten en Ole zijn vakantiegeld spendeert aan twee van die stoere messen. Jongensdroom vervuld.... Pietje kan survivallen in de wildernis en voelt zich helemaal het mannetje. Zittend in het zonnetje maken we plannetjes voor de rest van de dag. Kano huren, met de gondel naar boven? We zijn een beetje besluiteloos en als we na een stukje rijden zitten te picknicken, hoeven we allemaal eigenlijk ff niets. Prima, we gaan lekker naar de camping, installeren ons met flesje wijn en e-reader bij de rivier. Jongens vermaken zich zoals altijd met het gooien van steentjes. Wie gooit het verst? Boys will be boys...

We eten al vroeg want we zijn allemaal bloedjefanatiek om op berenjacht te gaan en willen om zes uur in de auto zitten. C voorop, niet harder dan 30. Hard zat want als je wat ziet staa je bovenop je rem. Dat gebeurde ook toen grapjasje Kas riep:" JAAAAAAA! pauze.......ik zag twee beren broodjes smeren". Al heel snel gil ik het uit, een hele grote bruine beer helemaal goed te zien in het gras naast ons. Op zijn dooie gemak sjokt hij rustig voorbij. De beer is giga en ik denk dat het een grizzly is. Jemig, wat is dit gaaf! Later zien we nog twee enorme herten. Een moose staat ook nog op ons verlanglijstje maar die hebben we nog niet kunnen ontdekken. Volgens Scary Gary is een moose dodelijker dan een beer want -zo vertelde hij ons broodnuchter nadat hij mij al doodbang had gemaakt met zijn berenverhalen- die gaat gewoon op zijn achterpoten staan en trapt je met zijn voorpoten dood. Leuke vent, die Gary;-)

Als we terug op de camping zijn, zijn we euforisch over de beer, C heeft hem ook goed kunnen filmen. Ik wil heel graag weten of het een grizzly was, dan heb je toch wel de beer der beren gezien! Ik wil het vragen aan de ranger die normaal elk half uurvoorbij rijdt maar nu net niet natuurlijk.... We worden nl. streng gecontroleerd. We mochten samen op1 plek staan maar niet met twee auto's. Omdat er een run was op plekjes mochten we geen plek reserveren voor Walter en Esther, vandaar. Omdat al onze spullen in de auto's liggen, is het best lastig en rijden we toch wel eens twee auto's bij de plek maar worden steevast gesnapt....

Na een wijntje onder een heldere sterrenhemel duiken we in ons mandje en ja hoor, staan we de volgende ochtend op onder een blauwe hemel maar begint het weer net te regenen op het moment dat de tent nog net niet is ingepakt. Wat is dat toch?... Inmiddels is het weer stralend en genieten van de prachtige tocht naar Jasper. En......bij het uitchecken op de camping foto laten zien aan ranger die me blij maakte, het was een grizzly, duidelijk te zien aan platte snuit en bult op zijn nek. Jahoe, we hebben een grizzly gezien!

• 23 Juli 2013 - 20:41

Anneke.scheerman:

Wat een geweldige reis maken jullie en wat een avonturen. Die beren zijn natuurlijk echt geweldig om te hebben gezien. Vliegen moeten jullie nog maar een paar keer oefenen en dan vooral het inpakken. Maar het gebeurt ons ook nog wel eens alleen niet met zoveel foute artikelen. Maar vliegangst helpt natuurlijk ook niet echt. Hier gaat alles zijn gangetje. Loei heet, nu nog (half negen) tegen de dertig graden. Oma heeft een definitieve plek in Huis ter Wijck. Mooi tweekamerappartement. Krijg visite dus ga eruit. Kijken uit naar het volgende verslag. Groetjes Anneke en Klaas

• 23 Juli 2013 - 23:11

Jose De Boer:

Heerlijke verhalen! En met dat kamperen in de natuur is het echt avontuurlijk. Geweldig dat jullie nu al een grizzlybeer hebben gezien. Dat belooft nog wat voor de rest van de reis.
    Folks, have lots of fun!!

Groet Jo en Jo

• 24 Juli 2013 - 10:12

Paul Bogers:

Hoi Saskia,
    Leuk om jullie te volgen en erg leuk geschreven ( heb je al een uitgever ? ). Op deze manier kan ik nog een beetje horen hoe mijn familie het maakt want van Walter krijg ik op de raarste tijden, dus terwijl ik nog lekker lig te slapen, een pingetje dat hij een Grizzly heeft gezien ! Veel plezier nog de rest van de reis en ik blijf lezen, if you dont mind !

Groeten,
    Paul

• 24 Juli 2013 - 22:56

Carolien:

Oh ja, ik ben ook weer terug in Ba ff, Jasper en lake Louise. Wat een opwinding geeft het, zo'n grizzly, ook wij waren net zoals jullie euforisch. Je gaat er zeker nog meer zien. Geef je ogen goed de kost maar met 5 personen moet dit lukken. Geniet ervan.